fredag 4. november 2016

After the Trains

By the old railroad trial of Skreiabanen.

Flickr.

"Family biking along the abandoned railroad of Skreiabanen".

2 kommentarer:

  1. Nydelig høstbilde av usynlig jernbanehistorie.

    La meg som et apropos få fortelle om Kragerøbanen. Den var et sidespor fra Neslandsvatn på Sørlandsbanen og ut til Kragerø ved kysten. Banen ble nedlagt for rundt 18 år siden, men hadde frem til da vært Norges dyreste jernbanestrekning å legge, i kroner pr. meter pga. av alle tunnelene som måtte sprenges gjennom Telemarks dramatisk kuperte landskap. Banen var høyt elsket av lokalbefolkning såvel som sommergjester (bl.a. både på tross av og på grunn av at den ble kjørt med diesel-lok, en helt magisk og svartrykende opplevelse for store og små), og det var utallige kampanjer for å beholde den da man fikk de første faresignalene. Men legges ned skulle den. Var ikke lønnsom nok. Strekningen skulle trafikkeres med buss i stedet. Skinnegang og sviller ble, rett etter at siste togsett var fjernet fra sporet, revet opp og fjernet på rekordtid. Formodentlig for at det ikke skulle være mulig å ombestemme seg etter en prøveperiode uten å dra på seg ekstreme merkostnader. Det ble selvfølgelig ikke aktuelt med noen særlig god bussforbindelse mellom Kragerø og Sørlandsbanen allikevel, da all kollektiv trafikk den veien i stedet nå blir kjørt med busser på E18 og tilbringerbusser til kystbyene fra ulike stoppesteder langs motorveien. Men kun et halvt år etter nedleggelsen og fjerningen av Kragerøbanen måtte NSB krype til korset og innrømme at den påståtte innsparingen ved å legge ned Kragerøbanen skyldtes en "regnefeil"; det var ikke noe å spare på den nye ordningen likevel. Men gjort var gjort ... Ja, sånn går nu dagan, Øyvind!

    Her er et par kjappe mobilbilder av siste høstdag i Kragerø før vinterværet satte inn i går. Bussholdeplassen er rett ved den gamle, ærverdige jernbanestasjonen (nå gatekjøkken og advokatkontor).

    https://www.dropbox.com/sc/90yerb023ozibju/AACgTz0LVRC7nUtt4ypq_Ggia

    SvarSlett
  2. Herlig komposisjon på bildene dine! Og takk for masse info om Kragerøbanen! Forbannet lønnsomhet, vi trenger litt sjarme i livene våre også. Får vi på plass RID-modellen slipper vi denne meningsløse lønnsomheten hele tiden.

    Håper bare de ikke legger asfalt på strekningen forbi Kraby, da blir mye av sjarmen borte. Det beste ville selvsagt vært hvis svillene kunne fått ligge, og man kunne benyttet dresin.

    SvarSlett